Komponenty i kompletne układy napędowe do pojazdów elektrycznych i hybrydowych

Unikalne rozwiązania iLITE®

Współczesne pojazdy elektryczne i hybrydowe stają się coraz bardziej zaawansowane technologicznie, co jest możliwe dzięki projektowanym indywidualnie przez inżynierów iLITE komponentów i kompletnych układów napędowych.

Układy te stanowią serce pojazdu, decydując o jego efektywności energetycznej, osiągach oraz ekologiczności.

Silnik elektryczny

Silnik elektryczny to kluczowy element układu napędowego, który przekształca energię elektryczną w ruch mechaniczny. W zależności od konstrukcji, stosuje się różne rodzaje silników, takie jak:

– Silniki synchroniczne z magnesami trwałymi (PMSM), charakteryzujące się wysoką efektywnością i dużym momentem obrotowym.

– Silniki asynchroniczne (indukcyjne), które są bardziej wytrzymałe i prostsze w produkcji, choć mniej efektywne w porównaniu do PMSM.

Inwerter

Inwerter pełni kluczową rolę w układzie napędowym, przekształcając prąd stały (DC) z baterii w prąd zmienny (AC), który jest niezbędny do zasilania silnika elektrycznego. Zaawansowane inwertery umożliwiają precyzyjne sterowanie prędkością i momentem obrotowym silnika, co wpływa na płynność jazdy i efektywność energetyczną.

Bateria trakcyjna

Bateria trakcyjna to magazyn energii, który zasila silnik elektryczny. W pojazdach elektrycznych stosuje się głównie baterie litowo-jonowe, które łączą w sobie wysoką gęstość energetyczną z długą żywotnością. Kluczowym wyzwaniem w kontekście baterii jest zapewnienie odpowiedniego zasięgu pojazdu przy minimalizacji czasu ładowania.

Przekładnia

Chociaż silniki elektryczne mogą pracować w szerokim zakresie prędkości, przekładnie stosowane są w celu optymalizacji wydajności napędu. W prostych układach napędowych może to być pojedyncza przekładnia redukcyjna, ale w bardziej złożonych systemach hybrydowych stosowane są przekładnie wielostopniowe, umożliwiające lepsze zarządzanie mocą i momentem obrotowym.

System zarządzania baterią (BMS)

System zarządzania baterią (BMS) monitoruje stan ogniw baterii, zarządzając ich ładowaniem i rozładowywaniem, aby maksymalizować żywotność i efektywność. BMS odgrywa kluczową rolę w ochronie baterii przed przegrzaniem, nadmiernym rozładowaniem czy przeciążeniem.

System Zarządzania Energią (EMS)

W układach hybrydowych kluczowym elementem jest moduł zarządzania energią (EMS), który decyduje o tym, kiedy korzystać z silnika spalinowego, a kiedy z elektrycznego. Optymalizuje to zużycie paliwa i minimalizuje emisję spalin, dostosowując się do warunków jazdy i stylu prowadzenia.

Ładowarka pokładowa

Ładowarka pokładowa jest niezbędna do konwersji prądu zmiennego z sieci do prądu stałego, który ładuje baterię. Współczesne ładowarki oferują różne tryby ładowania, w tym ładowanie szybkie, co pozwala na skrócenie czasu potrzebnego do naładowania pojazdu.

Kompletny układ napędowy

Kompletny układ napędowy łączy wszystkie powyższe komponenty w zintegrowany system, który napędza pojazd. W zależności od konstrukcji, może to być:

– Układ napędowy w pełni elektryczny, gdzie energia do napędu pochodzi wyłącznie z baterii.

– Układ hybrydowy typu Plug-in (PHEV), który łączy silnik spalinowy z silnikiem elektrycznym, z możliwością ładowania baterii zewnętrznie.

– Układ hybrydowy (HEV), w którym silnik elektryczny wspomaga silnik spalinowy, ale bateria ładowana jest głównie poprzez odzyskiwanie energii podczas hamowania.

Każdy z układów jest zaprojektowany przez iLITE aby maksymalizować efektywność energetyczną pojazdu, redukować emisję spalin i zapewniać płynną, dynamiczną jazdę.

Kontakt

Marek Matlak

CEO

marek.matlak at iLite.pl

Michał Rudzki

Opiekun Projektów

michal.rudzki at iLite.pl

Adres

Wojciechowska 42B,
20-704 Lublin, Polska

NIP

9462726747

Godziny otwarcia:

Pon-Pt: 9.00 - 18.00

pl_PL
Scroll to Top